به گزارش شهرآرانیوز، افشین رحیمی گلخندان امروز، ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره کل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاستهای سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در سال جاری تعیین نهضت مهارتآموزی در گام دوم انقلاب به عنوان سیاست کلی اداره کل است که ریزبرنامههایی را دارد. یکی دیگر از مباحث مهم ما مردمیکردن آموزشها است.
وی با بیان اینکه ما برنامهای به نام مهارتآموزی در محیط واقعی کار داریم، عنوان کرد: در این برنامه سالانه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر در واحدهای صنفی مهارتآموزی میکردند، مورد ارزشیابی قرار میگرفتند و در نهایت به آنها گواهینامه مهارت اعطا میشد. اکنون تفاهمنامه پنججانبهای بین اداره کل فنیوحرفهای، معاونت اقتصادی استانداری، سازمان صمت، اتاق اصناف و بسیج اصناف و کمیته امداد آماده کردهایم تا با استفاده از ظرفیت مهارتآموزی در محیط واقعی کار ۳۰ هزار نفر را در شهر مشهد آموزش دهیم.
رحیمی گلخندان افزود: بیش از ۸۰ درصد این افراد پس از کسب مهارت جذب بازار کار میشوند. این تعداد نسبت به قبل بیشتر بوده، اما با توجه به ظرفیت استان تعداد بالایی نیست. ما ۱۲۰ هزار واحد صنفی داریم که برای آموزش ۳۰ هزار نفر از ۲۵ درصد این واحدهای صنفی استفاده خواهیم کرد. این تفاهمنامه در یک یا دو هفته آینده مبادله خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی در خصوص صدور مجوز آموزشگاههای آزاد، گفت: ما ۸۰۰ آموزشگاه داشتیم که در سال گذشته به ۹۰۰ آموزشگاه جدید در استان مجوز دادیم،به طوری که در طی یک سال به اندازه ۴۳ سال مجوز دادیم.
وی بیان کرد: ما در سال گذشته به ۴۲ واحد صنعتی مجوز مرکز جوار دادیم. امسال نیز برنامه داریم که ۵۳ مرکز جوار کارگاهی ایجاد شود و به اندازه ۴۴ سال در یک سال مرکز جوار ایجاد خواهیم کرد.
رحیمی گلخندان ادامه داد: ظرفیت دیگری که از سال گذشته شروع شده، این است که آمادگی داریم تعدادی از مراکز و کارگاهها را در قالب مولدسازی و برونسپاری به صاحبان صنعت واگذار کنیم. در سال گذشته اعتبار تجهیزاتی ما ۲۱ میلیارد بود که بخش اعظمی صرف یکی، دو مرکز شد.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما در زمینه توسعه عدالت اجتماعی آموزش روستاییان و عشایر را در دستور کار داریم، تصریح کرد: این آموزشها یکی از برنامههای ما در توسعه عدالت اجتماعی است. توجه به زنان و گروههای آسیبپذیر یکی دیگر از برنامهها در راستای توسعه عدالت اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: ۷۴ درصد یعنی سهچهارم آموزشهای ما در حوزه خدمات، ۲۰ درصد در حوزه صنعت، ۴ درصد در حوزه فرهنگ و هنر و ۲ درصد در حوزه کشاورزی است. در سال گذشته ۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر را در روستاها آموزش دادیم که شامل مشاغل خانگی، کشاورزی و صنعتی بود.
رحیمی گلخندان گفت: در استان ۱۴۰۰ آموزشگاه آزاد و در مشهد حدود ۱۰۰۰ آموزشگاه داریم. در ۹۷ پادگان و ۱۲ ندامتگاه استان آموزش مهارتی داریم. در حاشیه شهر مشهد و سه کلانشهر سبزوار، نیشابور و تربتحیدریه ۹۵ آموزشگاه در حاشیه شهر و در کل استان در ۱۶۳ نقطه حاشیه شهر آموزشگاه داریم. در سال گذشته در بخش دولتی ۱۲۵۶ نفر در حاشیه شهر آموزش دیدند. ۵۰ دانشگاه، دانشکده و مراکز انتفاعی و غیر انتفاعی وزارت علوم نیز داریم.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی اضافه کرد: در سال گذشته ۴۸۰۶ نفر از شاغلان آموزش مهارت دیدند. همچنین به ۵۹۶۲ نفر از زندانیان و ۸۰۰ نفر از پناهندگان آموزش دادیم. در سال گذشته ۹۶ هزار و ۷۶۹ نفر در آموزشگاههای آزاد و ۵۵ هزار و ۱۸۱ نفر در بخش دولتی و به طور کلی ۱۵۰ هزار نفر آموزشهای مهارتی دیدند. همچنین در سال گذشته ۱۴۴ هزار و ۳۲۳ نفر در استان سنجش صلاحیت حرفهای شدند که ۷۳ درصد قبولی داشته است.
وی بیان کرد: اداره کل آموزش فنیوحرفهای از دو سال گذشته به ایجاد مراکز نوآوری مهارتی وارد شده و دو مرکز طلا و جواهر و IT و ICT ایجاد کرده است. قرار است مرکز سومی نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه بازیسازی رایانهای در سال جاری ایجاد کنیم. تکالیف خود را انجام دادیم و معاونت علمی و پارک علم و فناوری باید تکالیف خود را انجام دهند.
رحیمی گلخندان با بیان اینکه آموزشهای فنیوحرفهای نیاز به فرهنگسازی دارد، عنوان کرد: ما ۱۰۸۱ حرفه آموزشی داریم. یکی از مشکلات ما نداشتن نیروی کار ماهر است که موجب شده همه نگاهها به سمت فنیوحرفهای باشد که چرا آموزش نداده است.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی گفت: دو سال گذشته ۵۰۰ درخواست کار از صنایع مختلف برای اداره کل فنیوحرفهای آمد که قصد داشتیم مانند آزمون استخدامی این تعداد را جذب کنیم، اما کاریابی اعلام کرد که خلاف است، بنابراین به سمت مراکز رفتیم تا به صورت غیر رسمی نیاز جامعه را پاسخ دهیم، اما متاسفانه افراد در آن سال حاضر به اشتغال با حقوق قانون کار نبودند. افراد پس از آموزش حاضر نیستند با حقوق قانون کار مشغول به کار شوند.
وی با بیان اینکه دو سال گذشته طرح ایران مهارت مطرح شد، اما مشکلاتی از جمله بحث اعتباری داشت که فراگیر نشد، عنوان کرد: این طرح باید در آموزش و پرورش در نظر گرفته میشد. در این طرح تمامی دانشآموزان غیر مهارتی پایه هفتم، هشتم و نهم در طول دوران تحصیل خود یک یا دو مهارت را آموزش میبینند و در دوره دوم مهارتهای خود را تکمیل میکنند.
رحیمی گلخندان با اشاره به اینکه اداره کل فنیوحرفهای قبلا تفاهمنامهای در خصوص ایستکارها داشت که در زمان توقف به کارگران آموزشهایی میداد، تصریح کرد: تفاهمنامه اواسط سال گذشته به اتمام رسید و در حال حاضر دورهای اجرا نمیشود. مشکلی که در اجرای دورههای آموزشی وجود داشت این بود که اکثر دورهها نیاز به تجهیزات دارد و باید در مرکز اجرا شود، در حالی که کارگران تمایلی به شرکت در دورههای آموزشی مرکز فنیوحرفهای را نداشتند، بنابراین آموزشها در محل ایستکارها مواردی مانند ایمنی کار و در آشنایی با مسائل بود.